Jego początki sięgają drugiej połowy XVIII wieku,
kiedy to na polecenie marszałka sejmu skonfederowanego Andrzeja Ignacego Ogińskiego
wzniesiony został tu późnobarokowy dwór.
W drugiej połowie XIX stulecia został on przebudowany w okazałą neorenesansową rezydencję.
Głównym inicjatorem przebudowy był znany polski ziemianin i działacz społeczny Feliks Sobański (1833-1913),
![]() |
portret hr. Feliksa Sobańskiego |
za projekt zaś, odpowiadał architekt Władysław Hirszel (1831-1889).
Powstała wówczas okazała budowla przypominająca swoim wyglądem renesansowe zamki znad Loary.
Całość otoczona została malowniczym parkiem krajobrazowym zaprojektowanym przez Waleriana Kronenberga i Franciszka Szaniora.
Rewaloryzacja parku trwa, równolegle trwają prace renowacyjne pałacu.
Na terenie parku umieszczono trzy połączone ze sobą stawy.
Wzniesiono też bramę wjazdową i kordegardę z wieżyczką.
W czasie I wojny światowej w pałacu został utworzony szpital przyfrontowy co spowodowało jego dewastację.
Po wojnie rezydencja została odrestaurowana, jednak ponownie została splądrowana w czasie kolejnej wojny.
Według wspomnień rodziny to właśnie w tym pałacu, w tak zwanym dużym salonie,
sam Adolf Hitler podpisał rozkaz o ostatecznym zdobyciu Warszawy i wyprawił z tego powodu wielki bankiet.
sam Adolf Hitler podpisał rozkaz o ostatecznym zdobyciu Warszawy i wyprawił z tego powodu wielki bankiet.
Wyjeżdżając, Hitler zostawił ponoć list do właściciela posiadłości, w którym wyrażał ubolewanie, że armia niemiecka poczyniła w nim tyle zniszczeń.
Podobno przez cały okres wojny przyjeżdżali tu Niemcy, by podziwiać miejsce, w którym zapadła tak ważna wojskowa decyzja.
Po wojnie pałac został znacjonalizowany, po czym urządzono w nim biura i mieszkania dla pracowników pobliskiej cukrowni.
Lata zaniedbań spowodowały, że budynek popadł w ruinę.
W ręce rodziny Sobańskich posiadłość wróciła dopiero w 1996 roku.
Wkrótce potem przeprowadzone były pierwsze prace konserwatorskie.
Obecnie pałac w Guzowie uznawany jest za jedną z najciekawszych neorenesansowych rezydencji zbudowanych na Mazowszu w XIX wieku.
W 1895 roku na terenie parku wybudowana została niewielka, jednonawowa kaplica na planie prostokąta, z trójbocznie zamkniętym prezbiterium, która weszła w skład zespołu pałacowego.
Kaplica za pośrednictwem galerii przylega do pałacu.
Jako jedyna została odnowiona i obecnie pełni rolę kościoła katolickiego pod wezwaniem św. Feliksa de Valois.
Pałac reprezentuje rzadki typ kostiumu francuskiego na terenie zaboru rosyjskiego.
Został zaprojektowany z form renesansowych.
W wystroju elewacji znajdujemy pilastry, opaski okienne, tralkowe balustrady, gzymsy, dekoracyjne ściany szczytowe o urozmaiconej linii.
Budynek murowany i otynkowany posadowiony na planie prostokąta z dwiema czworobocznymi wieżami przylegającymi do bocznych elewacji korpusu oraz galerią łączącą korpus z kaplicą pałacową. Budynek podpiwniczony, parterowy, z bardzo wysokim dachem łamanym o połaciach z blachy. W poszyciu dachu wystawki, lukarny, dekoracyjne kominy oraz ażurowe pseudo attyki. Nad parterem mieszkalne poddasze. Korpus główny 10 osiowy z dwoma ryzalitami. W elewacji ogrodowej umieszczono piętrowy ryzalit z dostawionym otwartym tarasem i zwieńczony dekoracyjnym szczytem. Analogiczny ryzalit na elewacji frontowej poprzedzono portykiem o czterech parach kolumn toskańskich, podtrzymujący taras pierwszego piętra.
![]() |
foto z lat 30-tych XIX w. |
Układ wnętrz dwutraktowy.
Na osi sień z klatką schodową prowadzącą na poddasze.
W sieni ocalał kominek ze sceną z polowania pochodzący z 2 poł. XIX w.
Za sienią znajduje się dwukondygnacyjna sala balowa.
woj. mazowieckie
pow. żyrardowski
Gmina Wiskitki
maj 2020
źródło; wikipedia, polskiezabytki.pl, navtur.pl.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz